سایتمپ اطلاعات سایت شما را که شامل عکسها، ویدیوها، صفحات و… میباشد را در قالب فایل ارائه میدهد تا موتورهای جستجو مانند گوگل، این فایلها را برای درک بیشتر کارایی وبسایت شما مطالعه کنند.
سایتمپ میتواند صفحات و مطالبی که برای شما ارزش بسیاری دارد را به گوگل ارائه دهد مانند آخرین آپدیت یک صفحه از وبسایت شما.
شما همچنین میتوانید از نقشه سایت برای ارائه اطلاعات در مورد محتوای سایت از جمله ویدیو، تصویر و محتوای خبری استفاده کنید. برای مثال:
سایتمپ میتواند مدت زمان یک ویدیو و اینکه برای چه سنینی مناسب است را مشخص کند.
سایتمپ میتواند اطلاعات یک تصویر، نوع و لایسنس آن را به گوگل شرح دهد.
سایتمپ همچنین میتواند تایتل یک محتوای خبری و تاریخ انتشار آن را تشخیص دهد.
مزایای سایتمپ:
اگر صفحات وبسایت شما به درستی لینک شده باشد، گوگل میتواند آن را سریعتر پیدا کند و محتوایی که برای شما اهمیت بسیاری دارد را راحتتر در اختیار کاربران بگذارد، مانند لینک های درون منوی وبسایت و دیگر لینک هایی که در صفحات وجود دارد.
در چه مواقعی به سایتمپ نیاز دارید؟
- هنگامی که وبسایت شما محتوای بزرگی دارد که از همدیگر جدا شده و به درستی به هم پیوند داده نشده اند. در این مواقع میتوانید با استفاده از نقشه سایت مطالب را فهرست بندی کنید تا گوگل چیزی را نادیده نگیرد.
- هنگامی که وبسایت شما تازه راهاندازی شده و لینک های خارجی کمی را به خود پیوند داده باشد. در اینجا Googlebot تمامی لینک های وب را از شاخه ای به شاخه ی دیگر دنبال میکند و در نتیجه اگر هیچ لینکی از دیگر وبسایتها به صفحات شما پیوند داده نشده باشد، گوگل نمیتواند صفحات وبسایت شما را پیدا کند.
در چه مواقعی به سایتمپ نیاز ندارید:
- موقعی که وبسایت شما هنوز کوچک است و کل صفحاتش کمتر از 500 تا میباشد.
- هنگامی که سایت شما به صورت داخلی لینک شده باشد. این بدان معناست که گوگل می تواند تمام صفحات سایت شما را با دنبال کردن لینک هایی که از صفحه اصلی شروع می شود پیدا کند.
- در مواقعی که وبسایت شما فایل های رسانه ای (ویدئو، تصویر) یا صفحات خبری زیادی ندارد که در نتایج جستجو نشان داده شوند. نقشههای سایت میتوانند به Google کمک کنند تا فایلهای ویدیویی و تصویری یا مقالههای خبری را در سایت شما پیدا و درک کند. اگر وبسایت شما محتوای زیادی مانند تصویر، ویدیو یا اخبار نیاز ندارد، ممکن است نیازی به نقشه سایت نداشته باشید.